Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne — czym jest, jak promować swoją stronę www i biznes lokalnie i dlaczego jest to takie ważne w Google?

Pozycjonowanie lokalne to jeden z najlepszych sposobów na wybicie się w sieci, jeśli prowadzimy swój biznes lokalnie.

Mała cukinia czy sklep z warzywami wymagają promocji, którą może dostarczyć nam właśnie Google i pozycjonowanie lokalne.

To dzięki niemu możemy pojawić się na mapach Google jako pinezka lub być wysoko w wynikach wyszukiwania lokalnych usług oraz produktów.

Google kładzie duży nacisk na lokalne dostarczenie informacji, dlatego warto zoptymalizować swoją stronę pod tym kątem i podjąć odpowiednie działania.

Czym jest pozycjonowanie lokalne? Dlaczego warto pozycjonować swój biznes lokalnie? Czym różni się takie pozycjonowanie od typowego — ogólnego?

Odpowiedzi, przydatne porady, wskazówki i podpowiedzi prezentujemy w dalszej części tekstu.

Pozycjonowanie lokalne — czym jest?

Pozycjonowanie lokalne to promowanie witryny w wyszukiwarce Google w kontekście konkretnej lokalizacji.

Jeśli przy pozycjonowaniu ogólnym zależy nam, aby była ona na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, to przy pozycjonowaniu lokalnym zależeć nam będzie, aby pojawiała się ona wysoko, gdy ktoś będzie wyszukiwał danych w konkretnym mieście czy lokalizacji.

Pozycjonowanie lokalne to zatem sprawienie, że nasza marka – strona www będzie na 1 miejscu, gdy osoba z danego miasta wypisze hasło do wyszukiwarki lub osoba z dowolnego miejsca na świecie będzie wyszukiwała np. hydraulika w Grudziądzu.

Pozycjonowanie lokalne oprócz samej wysokiej lokalnej pozycji w wyszukiwarce opiera się również na obecności danej marki i jej strony na mapach Google.

Miejsce to również służy wielu osobom do wyszukiwania kontaktów do konkretnych usług, firm czy miejsc.

Aby osiągnąć dobry wynik pozycjonowania lokalnego, mamy do dyspozycji kilka technik.

Będzie to np. linkowanie lokalne, wykonywanie tekstów seo z konkretnymi lokalizacjami przy frazach, ustawienie wizytówki w Google Maps, ujednolicenie danych online czy określenie danych strukturalnych na samej stronie www.

Pozycjonowanie lokalne możemy wykonywać zarówno samodzielnie, jak i skorzystać z pomocy agencji marketingowych.

Obecnie prawie wszystkie agencje zajmujące się typowym pozycjonowaniem oferują też pozycjonowanie lokalne.

Dlaczego warto pozycjonować lokalnie?

Jeśli chcemy zaistnieć w wyszukiwarce Google w danej lokalizacji, gdy prowadzimy np. biznes stacjonarny lub oferujemy usługi w danym mieście, zdecydowanie warto pozycjonować swoją witrynę lokalnie.

Działanie takie da bardzo wiele korzyści, a w niektórych przypadkach pozwoli odnieść więcej profitów od pozycjonowania ogólnego w danej kategorii.

Pierwszym plusem pozycjonowania lokalnego jest możliwość pozyskania klientów.

Jeśli będziemy widoczni w kontekście danego miasta czy lokalizacji wiele osób poszukujących tam produktów, czy usług skorzysta z naszej marki.

Obecnie nawet ok. 70%-80% użytkowników, którzy wyszukują informacje lokalnie, po znalezieniu wyniku wyszukiwania np. na mapie korzysta z jednego z nich.

To bardzo duży odsetek i możliwość przyciągnięcia wielu klientów do naszej firmy.

Pozycjonować markę lokalnie warto również dlatego, że na mniejszym rynku jest znacznie łatwiej się przebić.

Na większym rynku będziemy musieli rywalizować z wieloma konkurencyjnymi witrynami.

Obecność w danej miejscowości czy lokalizacji w wyszukiwarce to również budowanie marki.

W przyszłości osoby szukające danej usługi będą nas już rozpoznawać. I mogą zdecydować się właśnie z tego względu na skorzystanie z naszych usług.

Pozycjonowanie lokalne nie jest też trudne ani droższe od typowego pozycjonowania ogólnego.

Pozycjonowanie lokalne – teksty seo z lokalizacją

Pierwszym sposobem na pozycjonowanie lokalne jest jedna z najprostszych technik, czyli artykuły / teksty seo wzbogacone o słowo — miejscowość.

Fraza używana w takim tekście będzie brzmiała “fryzjer Kraków”, a nie “fryzjer”.

Teksty takie możemy wykonywać samodzielnie lub zamówić je w agencjach marketingowych czy u copywriterów.

Im więcej umieścimy ich na naszej stronie, tym Google będzie uznawała naszą stronę za bardziej wartościową.

Warto również pamiętać o jakości tekstów. Ważne, aby nie używać zbyt często hasła kluczowego np. częściej niż 1-2 razy na 1000 znaków.

Wizytówki Google i pinezka na Google Maps

Kolejnym sposobem na pozycjonowanie witryny i swojego biznesu lokalnie są Mapy Google.

Wiele osób właśnie poprzez nie wyszukuje dane usługi czy produktu, wpisując hasło w aplikacji mapy.

Aby znaleźć się na nich w konkretnej lokalizacji, wystarczy uzupełnić wizytówki Google Moja Firma i wypełnić odpowiednie pola.

Po pojawieniu się mapach, gdy dany użytkownik wpisze hasło “cukiernia” lub “fryzjer” otrzyma pinezkę z naszą stroną ze sklepem internetowym i konkretnym adresem.

Opinie o nas — Google maps

Jeśli będziemy już obecni jako marka w konkretnej lokalizacji warto również zbierać opinie o naszej firmie.

Im więcej ich jest i im są wyższe, tym wyżej będzie umieszczało nas Google na spisie wyników wyszukiwania w aplikacji map oraz w typowej wyszukiwarce.

W tradycyjnej wyszukiwarce również pojawiać może się lista firm wraz z mapką — najczęściej na samej górze strony).

Linkowanie lokalne

Bardzo ważnym elementem pozycjonowania lokalnego jest również linkowanie lokalne. Wiele osób nie docenia tego sposobu lub go w ogóle pomija.

W myśl tej strategii pozyskujemy linki zwrotne do naszej witryny, ale z lokalnych for, blogów i stron.

Link Building, czyli linki umieszczane do naszej witryn na innych stronach pozwalając określić “popularność” naszej strony Google.

Jeśli są one umieszczone na stronach powiązanych z daną lokalizacją, Gogle również bierze pod uwagę ten fakt przypisując nas do tej lokalizacji.

Dane oraz informacje w internecie

Kolejną wartą uwagi przy pozycjonowaniu lokalnym kwestią są dane i ich zgodność.

Adresy naszej firmy umieszczamy w wielu miejscach np. na naszej witrynie, na mapach Google czy w katalogach firm.

Aby Google przypisywało nas do konkretnej lokalizacji, powinniśmy dane te podawać identyczne w całym internecie.

Należy używać jednego adresu, adresu e-mail czy adresu www witryny.

Google przykłada dużą wagę do poprawności danych i promuje jedynie marki, które mają spójny ten element.

Pozycjonowanie lokalne + dane strukturalne strony

Pozycjonując lokalnie swoją witrynę, powinniśmy również uzupełnić odpowiednio opisy stron, nagłówki czy opisywać odpowiednio poszczególne podstrony.

Możemy wykonać ten krok w momencie tworzenia witryny i nie pozostawiać Google np. ustawiania opisu naszej witryn w wyszukiwarce.

Samodzielnie możemy ustawić odpowiedni opis zawierający np. lokalizację czy dane miasto oraz słowa kluczowe z lokalizacją.